FANDOM

Ga terug naar alle programma's

Tijdlijn
... 1989 1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 ...
Telefacts Telefacts
Telefacts Zomer Telefacts Zomer
Telefacts Crime Telefacts Crime
FAROEK FAROEK
Telefacts 360 Telefacts 360
Telefacts Laat Telefacts Laat
Telefacts Extra Telefacts Extra
Telefacts
'Telefacts' is het wekelijkse actualiteitenprogramma van VTM NIEUWS

'Telefacts' is het wekelijkse actualiteitenprogramma van 'VTM NIEUWS'. 'Telefacts' startte op 1 februari 1989. De naam Telefacts is een woordspeling op de telefax, wat in 1990 nog een modern communicatiemiddel was. Tevens verwijst de naam naar de kern van het programma: facts, Engels voor feiten en tele voor televisie. 'Telefacts' is momenteel één keer per week te zien, op dinsdagavond. 'Telefacts' heeft ook enkele extra programma's: 'Telefacts Crime' was van maart 2008 tot mei 2013 een maandelijkse extra uitzending die vooral justitiegericht was. Vaak vormden ook oproepen voor tips omtrent onopgeloste misdrijven een belangrijk onderdeel van het programma. Van maart 2010 tot mei 2013 was er ook elke week 'Telefacts 360', bestaande uit spraakmakende buitenlandse reportages, dat dan één keer per maand vervangen werd door 'Telefacts Crime'. Ook wordt 'Telefacts' sinds 2006 tijdens zomermaanden in een fris kleedje gestoken en wordt het twee keer per week uitgezonden onder de naam 'Telefacts Zomer'. Sinds najaar 2013 heeft VTM het over een ander boeg gegooid. Elke dinsdag is er 'Telefacts' - met nu twee uitgebreide reportages i.p.v. drie korte reportages - en elke woensdag is er 'Telefacts Laat' - de opvolger van 'Telefacts 360' - dat dan één keer per maand vervangen wordt door 'FAROEK' - de opvolger van 'Telefacts Crime'.
  • Telefacts: elke dinsdag om 21u40
  • Telefacts Laat: Elke woensdag om 22u35
  • FAROEK: Eén keer per maand op woensdag om 22u30
  • Telefacts Zomer: Momenteel is er geen Telefacts Zomer
  • dinsdag 8 januari 2013 - heden

Michiel is 14 en geboren met progeria, een ongeneeslijke verouderingsziekte. Elk jaar wordt hij lichamelijk acht jaar ouder. Michiel heeft veel plezier in het leven, hij probeert een tiener te zijn zoals alle andere. Maar intussen is Michiel ouder geworden dan de meesten van zijn lotgenoten. Progeriapatiënten worden gemiddeld 13, Michiel is 14. Elke dag als tiener is normaal gezien dus ook een dag dichter bij zijn afscheid. - Al meer dan tien jaar voert Vlaanderen een gevecht tegen dronken rijden. En het is een gevecht tegen de bierkaai. De laatste cijfers bewijzen het nogmaals: in 2011 vielen 215 alcoholdoden op de weg en dat is pak hoger dan het Europees gemiddelde. En veel hoger dan 's werelds modelland Zweden. Daar vallen per jaar 80 doden, 135 minder dan in Vlaanderen. 'Telefacts' trekt naar Zweden om te kijken hoe het wél moet.

  • dinsdag 8 januari 2013

Telefacts/Uitzendingen/Seizoen 25/Aflevering 2

  • dinsdag 15 januari 2013

  • dinsdag 22 januari 2013

  • dinsdag 29 januari 2013

  • dinsdag 5 februari 2013

  • dinsdag 12 februari 2013

  • dinsdag 19 februari 2013

  • dinsdag 26 februari 2013

  • dinsdag 5 maart 2013

  • dinsdag 12 maart 2013

  • dinsdag 19 maart 2013

  • dinsdag 26 maart 2013

  • dinsdag 2 april 2013

  • dinsdag 9 april 2013

  • dinsdag 16 april 2013

  • dinsdag 23 april 2013

  • dinsdag 30 april 2013

  • dinsdag 7 mei 2013

  • dinsdag 14 mei 2013

De hondenmaffia. Vorig jaar werden in ons land 156.643 nieuwe honden geregistreerd. Ongeveer 15 procent daarvan komt uit Oost-Europese kwekerijen. Hoewel de wetgeving rond dierenwelzijn en handel in gezelschapsdieren zeer streng is in ons land, worden er nog altijd illegaal pups verhandeld, en dat op grote schaal. Elke hond die het land binnenkomt, moet een paspoort hebben en gechipt zijn. Maar in de praktijk wordt ermee gesjoemeld dat het een lieve lust is. Telefacts gaat undercover naar een hondenkweker die jaarlijks honderden puppy's importeert. De Orde der Dierenartsen vindt dat de overheid schromelijk tekort schiet. Volgens diensthoofd Dierenwelzijn Eric Van Tilburgh is de controle wel degelijk streng genoeg, maar is het per definitie enorm moeilijk om illegale transporten op te sporen. - De hiphopbendes van Oostende. Juli 2011. Op de hoek van een café in het centrum van Torhout, springen een aantal mannen uit de laadbak van een pick-up truck. Er ontstaat een steekpartij waarbij 1 dode valt en 2 anderen zwaargewond raken. De daders blijken lid te zijn van RAW13, een hiphopbende uit Oostende. De raid in Torhout is het drieste eindpunt van de jarenlange rivaliteit tussen twee Oostendse rappersgroepen. In Telefacts getuigen een aantal bendeleden van De Gaul Disciples en RAW13 openlijk voor de camera over het onderlinge geweld, de steekpartij in Torhout en hoe ze nu hun agressie proberen te kanaliseren via rapmuziek.

  • dinsdag 21 mei 2013

Het nieuwe schooljaar is gisteren van start gegaan. Reden te meer om te onderzoeken hoe het kan dat de ene middelbare school - voor dezelfde richting - bijna dubbel zo duur is als de andere een paar kilometer verder. - Tienduizenden Vlaamse jongeren krijgen wekelijks te maken met cyberpesten via de pest- en haatsite Ask.fm waar pestkoppen anoniem hun slachtoffers kunnen bestoken. Wie zijn de mensen achter deze website? Telefacts praatte met slachtoffers en hun ouders en ging in Riga op zoek naar de oprichters van de deze pestsite.

  • dinsdag 3 september 2013

De tijd dat namaak enkel in het buitenland te verkrijgen was, is al lang voorbij. Namaak is ondertussen overal, ook in Vlaanderen. Zelfs tussen gewone huishoudproducten is namaak te vinden. Telefacts ging undercover shoppen en ontdekte dat er vals waspoeder en zelfs valse tandpasta, shampoo en kettingzagen circuleren. De reportagemakers wilden weten of de namaakproducten de concurrentie met het origineel kunnen doorstaan en gingen met het waspoeder aan de slag. De verzorgingsproducten werden geanalyseerd in het labo.

  • dinsdag 10 september 2013

We kunnen onze smartphone geen minuut missen. Zelfs in de auto blijven we sms’en, mails lezen en facebooken. Van alle Vlaamse autobestuurders die een smartphone hebben, geeft meer dan de helft toe dat hij het toestel al rijdend gebruikt. Telefacts onderzocht hoe gevaarlijk het is om online te gaan in de auto.

  • dinsdag 17 september 2013

Ryanair brengt je heen en terug naar Rome, Barcelona of Londen voor een prik. Cathérine Moerkerke trok naar Dublin en had er een exclusief interview met Michael O'Leary, de grote baas van Ryanair. Telefacts trok ook naar observatiecentrum Sint-Oda waar, als alles goed zit, het 13-jarig autistisch meisje dat in een psychiatrische instelling voor volwassenen verblijft, vanaf morgen terechtkan.

  • dinsdag 24 september 2013

Een kind met een eetstoornis weegt op het hele gezin. In de Eetstoornis-afdeling van de Antwerpse ziekenhuizenkoepel ZNA proberen gezinnen sinds kort samen te genezen. Telefacts mocht als eerste de gezinssessies filmen en volgde twee gezinnen die de nieuwe therapie een jaar lang volgen. Hoe zwaar weegt de eetstoornis op het gezin? Hoe veel kracht halen ouders, broers en zussen uit de sessies? Hoe vechten ze samen voor die kilo meer?

  • dinsdag 1 oktober 2013

Over 4 weken begint in Nunavut, een uitgestrekte provincie in het noorden van Canada, het proces tegen de Vlaamse pedofiele pater Eric Dejaeger. De schrik van de Canadese eskimo’s staat terecht voor 78 feiten: aanranding, verkrachting, opsluiting en zelfs seks met dieren. Vandaag nog, zoveel jaren later, wordt het in de ijskoude streek nog kouder als de naam van Dejaeger valt. “Ik was een jongetje van 10. Elke nacht heeft hij mij misbruikt. Ik moest zelfs andere kinderen naar hem toebrengen”, vertelt één van zijn slachtoffers. “Hij toonde mij zijn zakmes en zei dat ik er met niemand mocht over praten”. In een gesprek met Telefacts-reporter Ezra Eeman doen een aantal Inuit-slachtoffers van Dejaeger voor de allereerste keer hun verhaal.

  • dinsdag 8 oktober 2013

'Telefacts' gaat dieper in op de recente ontwikkelingen in het dossier van het verdwenen meisje Maddie McCann. Mogen de ouders nog hoop hebben om hun meisje levend terug te zien? In het operatiekwartier van het Gentse UZ wordt voor borstreconstructies bij sommige patiënten een compleet nieuwe techniek gebruikt: lipofilling. Wat is het verschil met de klassieke borstreconstructie? Hoe tevreden zijn de vrouwen met het resultaat?

  • dinsdag 15 oktober 2013

De Willebroekse broers en DJ's Dimitri Vegas en Like Mike staan op de zesde plaats in de top 100 van beste dj's ter wereld. Telefacts zat het hele weekend in hun spoor. Reconstructie van een noodlottige dag waarbij één piloot en tien parachutisten de vliegtuigcrash dit weekend in Temploux niet overleefden.Telefacts sprak met getuigen van het ongeval en met vrienden van de slachtoffers.

  • dinsdag 22 oktober 2013

'Telefacts' heeft aandacht voor de groeiende groep Vlamingen die in armoede leven. De hardwerkende Vlaming krijgt het steeds moeilijker om de rekeningen op tijd te betalen. Jobverlies, faillissementen en relatiebreuken brengen mensen in geldproblemen. 'Telefacts' en iVox deden een onderzoek: bijna één op drie kan op het einde van de maand niets opzij zetten en extraatjes worden steeds moeilijker. Zelfs op de hobby's van de kinderen wordt door een kwart bespaard, waardoor sociale uitsluiting dreigt. In de tweede reportage doet Kevin zijn verhaal. Zes jaar geleden belandde de toen 18-jarige man onschuldig in de cel op verdenking van de moord op zijn vader. Hij wacht nog steeds op een schadevergoeding. Ook rechter Jan Beirens zat een tijd in de gevangenis en doet zijn verhaal. Wat is de impact van een...

  • dinsdag 29 oktober 2013

Het klassieke spaarboekje bij de bank lijkt nog nauwelijks iets op te brengen. Mensen die nog iets opzij kunnen zetten, gaan hierdoor op zoek naar andere, nieuwe investeringen. 'Er is een wantrouwen tegenover banken en tegenover de beurs die is ontstaan door de financiële crisissen', zegt financieel expert Paul D'Hoore. 'En dus gaan mensen op zoek naar nieuwe dingen, die meer opbrengen.' Zo zijn er steeds meer Vlamingen die over de grens trekken richting de Nederlandse whiskybank `Scotch Whisky Internationaal?. Deze whiskybank wordt gerund door mensen die uit de financiële sector komen.

  • dinsdag 5 november 2013

Bij de Fortis-crisis verloren Alec de Selliers de Moranville en zijn steenrijke familie verloren in één klap 80 miljoen euro. Hij keerde het kapitalisme resoluut de rug toe en vertrok onlangs naar Nicaragua, waar luxe en weelde plaats maken voor een doodeenvoudige boerderij. De bankier heeft beslist om daar te gaan leven en bananen te kweken. 'Telefacts' volgde de man tijdens zijn laatste dagen in de luxe en trok mee naar Nicaragua. 'Het is fantastisch om je voedsel van je eigen bomen te plukken', aldus Alec.

  • dinsdag 12 november 2013

De 15-jarige Giel is aan zijn grote avontuur begonnen: sinds zaterdag verblijft hij in een Tibetaans klooster in India. 'Telefacts' nam samen met Giel het vliegtuig naar Delhi en stapte met hem de nachtbus op naar het klooster in Shimla. Giel leeft er nu samen met 300 andere monniken. 'Ik vind het ontzettend indrukwekkend. Het is fantastisch hier op de berg. Hier studeren en mediteren in alle rust, dat is gemakkelijker dan thuis in Sint-Laureins.' Over vijftien jaar wil hij daar afstuderen als leraar-monnik.

  • dinsdag 19 november 2013
  • dinsdag 26 november 2013
  • dinsdag 3 december 2013
...